dissabte, 15 d’agost del 2009

VARSÒVIA - 02

• La crònica del viatge comença aquí...

Tornem al centre de la ciutat, i decidim anar a dinar...

Hem de passar per la plaça Zamkowy on hi ha el Castell reial, i la columna amb l'estàtua de bronze del rei Segismon III.

Fa un dia gris i és a punt de ploure...

Abans, però d'arribar al restaurant, entrem a visitar la Catedral de Sant Joan
(Archikatedra Sw. Jana)

És el lloc de culte més important i més antic de la ciutat. Data de principis del s. XIV,
és d'estil gòtic i conserva les tombes renaixentistes dels darrers prínceps de Mazovia i un sant crist molt famós del s.XVI, amb cabell autèntic.

També hi ha una capella on està enterrat el que fou arquebisbe de Varsòvia del 1948 al 1981, i primat de Polònia, Cardenal Stefan Wyszyński,

molt venerat aquí per l'important paper que va desempenyar en la resolució de molts conflictes amb el règim comunista, fins al punt de ser empresonat del 1953 fins el 1956.

Tot circulant per carrers típics i establiments pintorescos,

ens anem acostant al restaurant, esplèndidament decorat, on dinarem...

Ben dinat comencem el nostre temps lliure per patejar-nos una mica més la ciutat cadascú al seu aire i ho fem començant per la plaça del Mercat, la Rynek, on hi ha l'estátua de la sirena, germana de la de Copenhague, que la llegenda diu que va prometre protegir els habitants de Varsòvia quan fossin en perill,

per això va armada amb una espasa i un escut, i així s'ha convertit en l'emblema o símbol de la ciutat.

Iniciem la passejada per l'anomenada Via Real o (Krakowskie przedmiescie, camí de Cracòvia), que actualment és una de les artèries més importants de la ciutat, on es troba la residència del president de la República, la universitat,

i algunes esglésies històriques, i boniques mansions dels segles XVII i XVIII.

Cal destacar l'església barroca de la Santa Creu, que fou destruïda per la batalla de dues setmanes entre els insurgents i els nazis,

i que avui en dia conserva una curiositat en el seu interior, ja que hi ha dipositat el cor de Frederick Chopin.

I finalment trobem el Palau Staszi que és la seu de l'Academia Polaca de Ciències i al davant presideix una estàtua de bronze de Copèrnic.

Fem una breu pausa i un respir per seure en un bar i beure alguna cosa mentre contemplem l'anar i venir de la gent per aquest important carrer...

Acabada la passejada per la Via Real, ens dirigim cap a l'avinguda principal de la ciutat passant altre cop per davant del mastodòntic edifici de l'època soviètica, el Palau de la Cultura i de les Ciències,

i després en endinsem en un bonic parc, el Jardins Saxons (Ogród Saski), amb gran quantitat d'arbres centenaris que el converteixen en el pulmó verd més bonic de Varsòvia.

A través del parc arribem a la gran plaça Pilsudskiego, on es troba la tomba del soldat desconegut, on dos soldats fan guàrdia permanent. Està situada sota unes arcades de l'antic palau Saski, únic element de l'antiga residència dels reis saxons que va restar en peu després de la destrucció causada per la guerra.

Retornem breument a l'hotel, però el dia encara ens guardava una darrera experiència.
Un petit concert de piano amb obres de Chopin en els salons del Palau sobre l'aigua.

aquí una petita mostra del concert...

(el pianista era el professor de l'Escola Universitària de Música de Varsòvia,
Jerzy Romaniuk)

Un indret romàntic i deliciós que amb la llum del capvespre serví de cloenda a la nostra intensa visita a la ciutat.