diumenge, 2 d’agost del 2015

DELFT, LA HAIA + un tastet d'Amsterdam... (07)

El matí d'aquest nou dia, divendres 19 de juny, també és un matí plujós i ventós. És una de les conseqüències de viure en un país totalment pla i davant la costa atlàntica.

El vaixell ha fet nit al port de Rotterdam, i nosaltres sortim en autocar de bon matí per visitar les poblacions de Delft i La Haia.

Tot circulant per Rotterdam podem apreciar alguns dels molts edificis moderns que hi ha a la ciutat.

També podem veure, ara sí amb la llum del dia,
les famoses cases cúbiques.
Arribats a la població de Delft, aterrem al mig de la plaça major, davant l'Ajuntament,
i de la Església nova, la Nieuwe Kerk.

(manllevada d'internet, a causa de les
obres de restauració)

A partir d'aquest centre comencem a circular per alguns carrers i canals de la ciutat per acostar-nos fins a l'església vella,

(casa del gremi dels carnicers)
(la casa natal del pintor)
 (l'església vella, Oude Kerk)

(detall rellotge i campanar)

La Oude Kerk, data del 1246, i entre els anys 1325 i 1350 se li va afegir la torre de planta quadrada.

Cal destacar que aquesta torre està sensiblement inclinada degut a la poca consistència del terreny sobre la que s'aguanta.

Amb els seus 75 m. d'alçada presenta una desviació de 1,96 m. de la vertical. Efecte òptic que es pot apreciar facilment en les fotografies.

El barri per on circulem és un dels més cèntrics i importants de la ciutat com ho demostren les façanes de les cases senyorials que trobem tot al llarg d'aquest carrer.

(no resistim la temptació de guardar un record d'aquest campanar tort, ja que si mai tornem, qui sap si encara restarà en peu...)

La població de DELFT, és famosa per la seva ceràmica blava (Delfts Blauw)per la seva Universitat Tècnica, i també per ser el lloc de naixement i vida del pintor Johannes Vermeer. Les seves pintures són tant famoses i conegudes que les pots trobar arreu de Delft, com és el cas de la botiga-museu on vam entrar per comprar un petit obsequi,
 com en el mateix bar on vam seure a prendre un cafè,
 abans de tornar a l'autocar.
Aquestes reproduccions comercials, però, no ens han de privar d'admirar els originals que demà, espero poguem contemplar en directe quan visitem el Rijkmuseum, però ara, per anar fent boca, aquí teniu un trio de les més famoses de Vermeer, que he manllevat d'internet...
(la lletera)
(la puntaire)
(la noia de la perla)
També nosalttres ens vam endur un petit record en forma de gatet de ceràmica de Delft, un més per la col·lecció.

Després anàrem a La Haia, la capital política d'Holanda. En neerlandès Den Haag, se la coneix com la Capital Reial dels Països Baixos. És la seu del Tribunal Penal Internacional, i on s'allotgen la major part de les institucions polítiques de l'ONU, i també la casa reial neerlandesa.

Veurem l'exterior del "Palau de la Pau", amb el monument a la pau,

i tot al voltant del jardí central, les pedres amb l'inscripció "Pau" en gairebé tots els idiomes...

Entrarem seguidament al pati de la Binnenhofon hi ha
la seu del Parlament,
(el pati amb la Sala Major al Binnenhof, manllevada d'internet)
i finalment, voltarem una mica pel centre de la ciutat tot esperant l'autocar per tornar al vaixell.

(detalls d'unes galeries comercials)
(edifici Art-Deco)

De retorn de les visites, trobem el "Swiss Pearl" amarrat als molls de l'estació marítima d'Amsterdam ja esperant-nos,
 i hi entrem per a dinar.
Després de dinar, i amb una tarda força plujosa i desagradable, es planteja l'alternativa de sortir en grup a fer un tomb guiat pel centre de la ciutat.

L'itinerari des del moll fins al centre és força antipàtic ja que has de passar per zones de molt trànsit de cotxes, bicicletes i motos on, teòricament, tots tenen la preferència.

L'itinerari, a més, s'endinsa dins les entranyes de les instal·lacions de l'enorme estació central, fins arribar a la plaça davant mateix del bonic edifici

Aquí se'ns presentà un petit dilema. El grup força nombrós amb el que viatgem té una mitjana d'edat força elevada, potser a prop dels 70 anys, si no són encara més. La marxa del grup es fa lenta, molt lenta, i encara que la guia, jove, molt jove, intenta ralentitzar el pas, encara hi ha un sector del grup que el troba massa accelerat i protesta...

Nosaltres dos considerem que tot el que ara es preten veure, en un parell o tres d'hores, del centre d'Amsterdam, ja ho tenim super conegut, i a més comença a ploure, i la marxa lenta no ens agrada ni ens convenç ni ens convé per l'esquena, per tant decidim despenjar-nos del grup i anar per lliure a voltar pels carrerons interiors...
I així ho vam fer.

La volta no va ser gaire gran, el temps no acompanyava gens, i a més teníem la prespectiva de tornar a sortir al vespre, així que vam fer mitja volta i ens en vam tornar al vaixell a passar una bona estona de relax a la confortable sala d'estar, mentre a fora contemplàvem la tarda grisa i desagradable.

Una gran garsa reial o "Bernat pescaire", ens va venir a fer una simpàtica visita mentre descansàvem, tot veient el capvespre, i aprofitant per llegir i prendre notes del viatge.

A l'hora del sopar, els cuiners ens van obsequiar amb un "sopar típicament holandès". Només poso un parell de plats, per fer boca...
"Kibelling" peix freixit amb salsa tàrtara
"Hotspot met Klapstuck" Vedella brassejada
Val a dir que durant tot el viatge ens van anar sorprenent amb menjars molt originals i, ah..!! molt important, ben fets i ben cuinats...
Després de sopar vam anar a fer un recorregut nocturn amb una de les típiques embarcacions cobertes amb sostre de vidre pels típics canals de la ciutat, declarats Patrimoni de la Humanitat per la Unesco.
El destí era fer una passejada a peu pels carrers principals del anomenat Barri Roig.
Tothom ja coneix de què es tracta i ara no ho explicaré perquè estem en horari infantil..., tot i que algunes persones del grup ja ho coneixíem i fins i tot algú havia estat diverses vegades... El guia, ens va comentar que actualment es calcula que hi ha unes 1300 dones que s'hi dediquen a l'ofici.
(Si algú vol més informació, obriu l'enllaç que us he posat aqui damunt)

El barri, coincidint que era divendres al vespre, era pleníssim de gent, grups de turistes com nosaltres, colles de joves, curiosos, i mirons, molts mirons...
Tot un fenòmen i una atracció mundial el famós Barri Roig d'Amsterdam

Donem per acabada aquesta penúltima jornada del nostre viatge.
Demà visitarem el Rijksmuseum al matí, i farem una sortida al Gran Tour del nord per la tarda.